WORKABOX ВІД А ДО Я: підручник для початківців

Перед вами збірка детальних інструкцій. Про те, як швидко запустити облік свого роздрібного підприємства. Як уникнути типових помилок рітейлера. На що звернути увагу при використанні продукту. Маса фішек і корисних хитрощів від професіоналів.

Підручник workabox, читайте online! А також дивіться відео уроки!

10. Маркетинг

10.1. Маркетинг в роздрібній торгівлі

10.2. Маркетингові інструменти в workabox

10.3. Емісія МІ

10.4. Типи маркетингових акцій в workabox

10.5. Ствонення маркетинговий акцій

10.6. Ведення клієнтської бази

10.7. Налаштування структури довідника покупців

10.8. Довідник покупців

10.9. Проведення E-mail розсилок (MailChimp)

10.1. Маркетинг в роздрібній торгівлі

Маркетинг потрібен не тільки для виробників товарів і великих компаній, але і для продавців в сфері роздрібної торгівлі. Будь-які грамотно проведені маркетингові акції можуть виявитися дуже ефективними. Завдяки їм можна залучити додаткових покупців, отримати постійних клієнтів, позбавиться від залишків товару

Проводити маркетингові акції можуть як величезні роздрібні мережі, так і торговці з лотків. Різниця лише в розмаху і можливостях. Так, торговця з лотку цілком можуть влаштувати розпродажі, але він не в змозі реалізувати поширення дисконтних карток, різних купонів або подарункових сертифікатів. Справа в тому, що реалізація їх досить складна, результати проведення акції не завжди прозорі, завжди існує ризик підробки або зловживання.

Маркетингові акції можуть бути найрізноманітнішими. Справа лише за малим - фантазією маркетолога. Єдиного рецепту не існує. Вчасно проведений розпродаж дозволить позбутися товару, що залежався і звільнити склади для нової продукції. А поширення флаєрів, які надають одноразову знижку, сповістить широке коло нових потенційних клієнтів про ваш магазин, не гірше будь-якої іншої реклами.

Маркетологу, для аналізу, необхідно враховувати різні критерії, такі як тип товарів, що продаються, місце розташування магазину, цільова аудиторія та інше. Не зайвим буде і дослідження дій конкурентів. І тут на допомогу йому може прийти сервіс workabox, в якому є всі необхідні інструментами для проведення найрізноманітніших акцій.

10.2. Маркетингові інструменти в workabox

Маркетинговий інструмент (МІ) - це механізм, за допомогою якого можна ідентифікувати постійного покупця, провести нарахування бонусів, надати знижку. Кожен з МІ отримує унікальний ідентифікатор - штрих-код, за допомогою якого і відбувається його взаємодія з сервісом.У workabox можна завести повний набір МІ, достатній для проведення самих різних маркетингових акцій в сфері роздрібної торгівлі.

В workabox можна завести три категорії МІ: дисконтна картка, подарунковий сертифікат і купон на знижку. Цього набору достатньо для проведення самих різних маркетингових акцій у сфері роздрібної торгівлі.

Створення МІ починається з вказування його типу. Тобто вказується, для чого саме використовуватиметься інструмент певної категорії. Наприклад, можна створити такі типи, як «Дисконтна карта на 7 %» або «Подарунковий сертифікат до 8 Березня». Кількість типів нічим не обмежується.

Для завдання типу МІ скористайтеся пунктом «Маркетинг», потім виберіть «Типи МІ». У довіднику, ви можете або редагувати вже існуючі інструменти, або створювати нові (кнопка «Створити»). Все що необхідно при створенні: вказати найменування типу, щостворюється і вибрати його категорію.

Надалі всі заведені раніше типи МІ використовуються при створенні маркетингових акцій. Одні й ті ж інструменти можна використовувати багато разів.

10.3. Емісія МІ

У даному випадку емісією називається процедура створення сервісом маркетингових інструментів необхідних типів. Для цього потрібно буде скористатися вкладкою меню «Маркетинг», а потім вибрати пункт «Емісії МІ». У довіднику можна або провести нову емісію, або відредагувати вже існуючі .

При проведенні емісії необхідно просто заповнити обов'язкові поля і додати типи МІ, які необхідно емітувати, а також кількість МІ кожного типу.

Емісії МІ також мають кілька станів. При створенні вказується стан «Введений», при якому можна редагувати будь-які дані. Початкові і кінцеві номера штрих-кодів будуть підраховані тільки після виставлення статусу «Завершений», після чого вже не допускається внесення змін. Призначення статусу «Скасовано» зрозуміло з його назви. Але пам'ятайте, після скасування емісії всі створені МІ будуть видалені з сервісу, за умови, якщо раніше вони не прив'язувалися до покупців і не брали участь в продажах (в такому випадку вони зберігаються для історії).

В сервісі workabox при створенні штрих-кодів використовується європейський стандарт EAN 13 ( European Article Number ). У даному випадку кодуються 13 цифр, одержуваний код називають «повний» (на відміну від скороченого з 8-ма цифрами). При цьому остання цифра використовується виключно для перевірки самою системою, її можна не брати до уваги при аналізі. Наприклад, якщо ви створили чотириста МІ, то початковий і кінцевий номери можуть виглядати так: 2100000410989 і 2100000414970. І якщо просто від більшого відняти менше, то отримане в результаті число, буде значно відрізнятися від кількості запланованих МІ (у даному прикладі виходить 3981). Але насправді різницю треба обчислювати без останньої цифри.

Створені штрих-коди можна отримати у вигляді файлу, скориставшись кнопкою «Друк». Згодом ці дані віддаються сторонньому виконавцю (наприклад, друкарні), який і займеться виготовленням ДК, купонів або подарункових сертифікатів. Втім, за наявності принтера, ці купони на знижку можна роздрукувати і самостійно.

10.4. Типи маркетингових акцій в workabox

Користувачам workabox доступні три типи маркетингових акцій:

  • Бонусні програми лояльності
  • Дисконтні програми лояльності
  • Заходи щодо стимулювання збуту

Розглянемо кожен із них докладніше.

Бонусні програми лояльності. Бонусні ПЛ мають кілька суттєвих переваг перед дисконтними ПЛ. Адже процес накопичення бонусів для багатьох покупців перетворюється на свого роду гру, в ході якої витрачаються великі суми. До того ж, прагнення одержати винагороду за накопичені бонуси змушує їх повертатися в один і той же магазин. Проста знижка, одержувана за дисконтною карткою, не завжди забезпечує подібну привабливість.

У workabox доступні наступні маркетингові акції (МА) для роботи з бонусами:

  • Нарахування бонусів від суми чека. Сума, сплачена покупцем, за певним коефіцієнтом переводиться в бонусні бали. Враховується тільки кінцева сума, після розрахунку всіх знижок.
  • Нарахування бонусів за певний товар. В даному випадку бонуси нараховуються за покупку певного товару. Нараховуються виходячи з кількості проданого товару, або з суми цих товарів. Бонусні бали можуть бути дробовими. Можна округляти вгору, вниз або математично.
  • Оплата покупки бонусами. Ця МА призначена для надання знижки при купівлі за рахунок раніше накопичених бонусних балів.
  • Здача в «гаманець».Дана МА дозволяє округляти суму чека до вказаного значення, зараховуючи частину здачі (копійки) на бонусний рахунок. Це мінімізує використання розмінної монети касиром.
  • Друк на чек. За допомогою цієї акції можна виводити на чек додаткову маркетингову інформацію, будь то кількість накопичених, нарахованих та витрачених балів або довільний текст рекламного характеру.

Розрахунок бонусів проводиться за заданом коефіцієнтом, від залишку суми чека, після того, як були враховані всі діючі знижки. Бонуси від різних акцій підсумовуються. Вони доступні відразу ж після завершення покупки. Час їх життя можна задати в налаштуваннях МА.

Дисконтні програми лояльності. До дисконтних програмами лояльності відносяться наступні МА:

  • Дисконтні картки (ДК) з фіксованою знижкою. При проведенні такої акції, клієнти отримують картки, що надають їм право отримати фіксовану знижку, розмір якої не змінюється з часом. Якщо буде потрібно надати клієнту велику знижку, то потрібно видати йому нову картку.
  • ДК з накопичувальною знижкою. Від попередньої ця акція відрізняється тим, що розмір знижки поступово збільшується, по мірі того, як клієнт здійснює покупки в магазині, або магазинах мережі. Видавати нові картки при цьому не потрібно.

Заходи щодо стимулювання збуту. Ви також можете періодично проводити різні заходи щодо стимулювання збуту. Для цього призначені такі МА, як:

  • Подарункові сертифікати. Такий сертифікат дозволяє розплачуватися за товари на суму, вказану в його номіналі, який задається при створенні акції. Для створення сертифікатів з різними номіналами необхідно буде завести кілька акцій. При продажі товару може використовуватися будь-яка кількості ПС, які автоматично блокуються після завершення покупки, і не можуть бути використані повторно. Якщо клієнт має ще й ДК, то знижка по ній буде спрацьовувати тільки на залишок суми, отриманої після використання сертифіката. Усі сертифікати мають унікальний штрид-код .
  • Купон на одноразову знижку. Простий, але дуже ефективний інструмент, що надає клієнтові можливість отримання знижки на товар, або групу товарів. Купони можуть поширюватися, наприклад, у вигляді флаєрів або через друковані видання. Всі вони мають однаковий штрих-код. Їх можна використовувати разом з ДК.
  • Розпродаж товару. У певний час, на певні товари або їх залишки встановлюється знижка. На товари, які потрапляють під дію цієї акції, ніякі інші знижки не поширюються. Також неможлива їх оплата за допомогою подарункових сертифікатів. Це єдиний вид акції, що не вимагає попереднього створення МІ. Про проведення розпродажу клієнти інформуються через друковані видання, Інтернет або за допомогою оголошень.

10.5. Ствонення маркетинговий акцій

Для створення будь-якої з перерахованих вище акцій необхідно скористатися закладкою «Маркетинг», а потім «Маркетингові акції» і там натиснути кнопку «Створити». Користувачеві пропонується скористатися одним з двох інструментів:

  • Майстер створення - найбільше підійде для новачків. У даному випадку користувачеві надається можливість покрокового створення акції. Кожен з трьох кроків детально розписаний;
  • Швидке створення - відкривається одне вікно, в якому потрібно просто заповнити всі необхідні поля. Тобто процедура створення виконується в один крок. Це буде зручніше для досвідчених користувачів.

При створенні будь-який з МА можна зробити так, щоб вона працювала в одному або декількох магазинах торговельної мережі, які вказуються в полі «РТТ». Якщо залишити його порожнім, то акція буде дійсна в усіх магазинах.

Створюючи такі акції, як ДК з фіксованою або накопичувальною знижкою, купони на одноразову знижку або подарункові сертифікати, необхідно вказати заведений заздалегідь тип МІ. Також на останньому кроці буде запропоновано відразу ж провести емісію (при бажанні цю процедуру можна виконати пізніше). Якщо при створенні акції використовувався інструмент «Швидке створення», то для проведення емісії потрібно просто клікнути на посилання «Емітувати» внизу форми.

Процедури створення схожі між собою. Відмінності в нюансах. Так, при створенні ДК з фіксованою знижкою досить вказати лише початковий рівень знижки. А в разі ДК з накопичувальною знижкою, відсотки вказуються для кожного з рівнів програми. Наприклад, перехід на другий рівень, який буде давати вже 7 % , а не 5 % можливий тільки після того, як буде здійснено покупок на загальну суму 5000 грн. В обох випадках можна вказати мінімальну суму покупки, при якій покупцю необхідно видати ДК.

Інакше створюються акції для обслуговування подарункових сертифікатів. Для проведення цієї акції необхідно попередньо завести в номенклатурному довіднику товари з назвою на кшталт «Подарунковий сертифікат на 200 грн», «Подарунковий сертифікат на 500 грн» і т. п. На товари вказується відповідна вартість. При створенні акції з ПС необхідно буде вказати один з цих товарів у відповідному полі. При першому скануванні штрих-коду сертифіката в чек додається зазначений товар, тобто відбувається продаж подарункового сертифіката. Після того, як сертифікат був проданий, він автоматично змінює свій стан. При скануванні раніше проданого сертифіката у продаж, надається знижка, що дорівнює номіналу сертифіката. Після цього відбувається автоматичне блокування цього сертифіката. Повторне використання його стає неможливим.

При створенні деяких МА зустрічається поле «Інформаційне повідомлення». Під цим мається на увазі повідомлення для касира, яке він буде отримувати, коли акція при спрацює.

При створенні МА «Нарахування бонусів від суми чека» і «Нарахування бонусів за певний товар» можна задати «Час життя» бонусів, за яким принципом має відбуватися округлення і за яким коефіцієнту відбувається розрахунок бонусів (проводиться за формулою «Бонуси = Сума чека * Коефіцієнт »). Також у випадку з «Нарахуванням бонусів за певний товар» потрібно визначити, чи нараховувати бонуси від суми товарів або від кількості купленого товару, який бере участь в акції.

Перед створенням акції «Здача в« гаманець», в системі заводиться т. з. товар-гаманець, який потім додається в чек з ціною, яка дорівнює сумі здачі, що перераховується на бонусний рахунок. Це необхідно для того, щоб сума чека відповідала фактично заплаченим грошам за такий чек. Для цього в номенклатурному довіднику (див. « 6. Товарний (номенклатурний) довідник») створюється звичайний товар з довільним назвою, наприклад, «Здача на гаманець». Потім він вказується в меню «Налаштування» - «Облікова політика», в пункті «Товар-гаманець».

При створенні деяких МА «Друк на чек» зверніть увагу на поля «Накопичено бонусів», «Нараховано бонусів» і «Довільний текст». У перших двох випадках бажано не просто відзначити відповідний пункт, але і додати довільне текстове повідомлення. В іншому випадку на чеку будуть відображатися тільки цифри, незрозумілі покупцеві. Що ж стосується поля «Довільний текст», то введена в ньому інформація відображається на всіх чеках, навіть якщо покупець і не надав картки.

Будь-яка МА має кілька станів:

  • Введена - стан, що задається за замовчуванням. Він використовується в процесі створення акції, оскільки дозволяє вносити будь-які зміни;
  • Запущена - отримавши цей стан, акція починає діяти. Редагувати можна лише інформаційне повідомлення та дату завершення. При бажанні можна змінити дату завершення і тим самим продовжити акцію;
  • Завершена - виставляється вручну після завершення акції;
  • Скасована - цей стан завершує акцію, незалежно від того, що було зазначено в полі «Дата завершення».

Після того, як МА створена , можна відразу ж перейти до процедури емісії, якщо вона не була зроблена раніше, до заведення МА в сервісі.

10.6. Ведення клієнтської бази

Сервіс workabox надає можливість вести базу постійних покупців. Подібні бази створюються для поліпшення відносин з клієнтами за рахунок побудови ефективної системи заохочень. Така база може бути дуже корисна при вивченні цільової аудиторії.

Клієнтська база дозволяє краще пізнати своїх постійних клієнтів, отримати відомості про їх вподобання. А такі знання можуть виявитися корисними при формуванні персональних пропозицій або при складанні розсилок - повідомлення будуть відправлятися тільки тим клієнтам, яких вони можуть потенційно зацікавити.

Наприклад, компанія, яка торгує взуттям, може інформувати клієнтів з великим розміром ноги про надходження нової партії взуття великих розмірів. У той же час інші клієнти не будуть дратуватися, одержуючи не потрібні їм повідомлення.

Проте багато залежить від того, наскільки правильно ведеться клієнтська база. Потрібно попередньо продумати перелік питань, що задаються в анкеті постійного клієнта. Вони не повинні бентежити, або бути занадто особистими, але одночасно з цим мають бути вичерпними для проведення аналізу, необхідного при створенні наступних акцій.

Наприклад, якщо на питання про наявність чотириногих улюбленців,чимало покупців відповіли ствердно, можливо потрібно подумати про розширення асортименту товарів, додавши до нього товарами для тварин. Водночас зоомагазину не має сенсу питати «чи є у вас домашня тварина?». Можна поцікавитися про те, кого саме тримає клієнт.

За замовчуванням у сервісі workabox використовуються основні властивості клієнтів: П.І.Б., дата народження, стать, телефон, адреса і т. п. Проте завжди є можливість внести будь-які додаткові властивості, наприклад, дати весілля, розміру ноги або улюбленого сорту вина. І перш ніж починати роботу з постійними клієнтами, необхідно вирішити, які властивості повинні враховуватися при внесенні їх в базу.

10.7. Налаштування структури довідника покупців

Як вже зазначалося вище, крім основних властивостей, в довідник покупців можна додавати додаткові. Це можуть бути такі дані, як колір волосся або розмір ноги - будь-яке, що може стати в нагоді при подальшій співпраці з ним. Слід пам'ятати, що це може зробити тільки співробітник, у якого є відповідні права.

Для завдання додаткових властивостей потрібно зайти в «Налаштування» и выбрать «Властивості покупців». Завдання додаткових властивостей клієнтів проводиться таким же способом , як і атрибути користувача для товарних груп див. главу «6.3. Атрибути користувача товарних груп»).

Спочатку вказується назва властивості, а потім його тип. Типів декілька:

  • Рядок;
  • Текст;
  • Число, ціле;
  • Число целое;
  • Число, 2 знака після коми;
  • Число 3 знаки після коми;
  • Дата;
  • Довідник.

Так, для кольору волосся клієнта потрібно вибрати тип «рядок», а для дати його весілля - «дата». Наприклад, для оптики буде дуже корисно вносити такі дані, як зір клієнта - для даної властивості необхідно вибрати тип «число, 2 знака після коми». Що ж до довідників, то цей тип детально розписаний в «6.4. Довідники користувача».

Якщо додаткова властивість більше не потрібно, то його можна видалити. Для цього достатньо просто відзначити його галочкою і натиснути на автоматично з'явилася кнопку «Видалити».

10.8. Довідник покупців

Для ведення клієнтської бази (довідника покупців) необхідно в головному меню вибрати «Маркетинг», а потім «Покупці». У вікні, відкриється список зареєстрованих клієнтів (якщо такі вже є).

Для створення нового клієнта досить просто клікнути на «Створити» і заповнити відповідні поля. Для перегляду або редагування вже введених людей, потрібно клікнути на їх код (автоматично присвоюється системою при створенні) або ж на П.І.Б.

Пам'ятайте, що кількість постійних клієнтів обмежується умовами тарифного плану. Про те, яким чином можна збільшити цю цифру розповідається в розділі «2.5. Оплата послуг. Історія оплат. Зміна тарифного плану».

І при створенні нових клієнтів, і при редагуванні вже існуючих, крім вкладки «Основні властивості» доступні ще декілька:

  • «Додаткові властивості» - тут знаходяться різні додаткові, але необов'язкові властивості. При цьому є можливість задавати їх самостійно (подробиці про це були надані в попередньому розділі). Там же можна ознайомитися з деякими статистичними даними - коли інформація про клієнта була оновлена останній раз, коли він здійснював останню покупку, на яку суму і т. п.
  • «МІ» - дозволяє переглядати, які саме МІ доступні даному клієнту, чи користувався він ними зараз, видавалися або вилучалися в минулому. Там же можливо актуалізувати новий МІ, ввівши його штрих код.
  • «Продажі» - докладна історія про те, коли і які покупки здійснював клієнт.
  • «Повернення» - докладна історія про повернення товарів даним клієнтом.
  • «Бонуси»— інформація про бонуси, що доступні даному покупцеві.
  • «Зміни бонусів»— докладна історія використання бонусів покупцем.

Так само як і будь-які інші об'єкти системи (постачальники, найменування товарів) зареєстровані клієнти можуть мати кілька станів. У даному випадку їх три:

  • «Введений» - статус, який виставляється автоматично після введення клієнта в базу. Дозволяє в будь-який момент редагувати всі дані;
  • «Контроль» - даний статус надається клієнту після того, як всі дані введені, і їх редагування вже не потрібно;
  • «Архів» - статус означає, що з якихось причин, компанія більше не працює з даним клієнтом. Він не видаляється з системи, але переводиться в архівний стан, вивести з якого його можна в будь-який момент.

10.9. Проведення E-mail розсилок (MailChimp)

Серед можливостей workabox - проведення E-mail розсилок. Робиться це при взаємодії з сервісом розсилок MailChimp(http://mailchimp.com/), кякий вважається одним з кращих у своєму роді. Завдяки йому користувач може не тільки проводити розсилку, а й отримувати розгорнуту аналітику за її підсумками.

Спочатку потрібно зареєструватися в MailChimp, потім налаштувати його інтеграцію з workabox. І те, і інше займає мінімум часу і не вимагає ніяких спеціальних знань.

Інтеграція здійснюється через «Налаштування» - «Партнерські сервіси», де вибирається MailChimp. У вікні заповнюємо ряд полів. Зокрема, поле токена, необхідного для підключення до сервісу. Токен формується в кабінеті користувача MailChimp. Задається назва підприємства, яке займається розсилкою, та адресу e-mail, з якого вона здійснюється. Якщо хочете розповісти отримувачам про причини отримання даної розсилки, скористайтеся полем «Опис».

Сама ж розсилка створюється через «Маркетинг» - «E-mail розсилки» - кнопка «Створити». Необхідно вказати дату розсилки і кінцеву дату збору статистики. Якщо залишити поле «Збирати статистику» порожнім, то за замовчуванням статистика буде збиратися тільки протягом доби. В полі «Лист розсилки» вибирається один з наявних у MailChip Листів розсилки, в який і буде передаватися список одержувачів.

Коли всі поля заповнені, необхідно сформувати список одержувачів з числа зареєстрованих в workabox покупців (див. «10.6. Ведення клієнтської бази.»). Його можна імпортувати з файлу Excel. Плюс є можливість експорту готового списку, що дозволить використовувати його в майбутньому, при створенні нових розсилок.

Будь-яка розсилка може мати кілька станів:

  • «Введена»— статус, який виставляється автоматично після створення розсилки. Дозволяє в будь-який момент редагувати всі дані;
  • «Скасована»— виставляється, коли з будь-яких причин від розсилки відмовилися;
  • «На відправці» — розсилка створена і готова до відправки;
  • «Завершена» — статус виставляється автоматично, після завершення розсилки.

Коли розсилку завершено, у списку одержувачів можна переглянути отриману статистику: впевнитися, що лист отримано, дізнатися, скільки разів він був переглянуто, і хто з одержувачів відмовився від подальшого отримання подібних листів.

Залишити відгук

Щоб ​​залишити коментар необхідно авторизуватися або зареєструватися.